כשלארגון אכפת- לעובדים אכפת
אכפת לכם מהעובדים שלכם?
ההשפעה האדירה של מתן תחושת האכפתיות כלפי העובדים.
כידוע, משפט הדגל של Simply Care הוא: 'כשלארגון אכפת מהעובדים- לעובדים אכפת מהארגון'.
אני שמחה שהאמרה הזאת מוכיחה את עצמה כל פעם מחדש.
במאמר הבא אשמח לשתף אתכם במקרה שהתרחש אצל אחת החברות שאני מלווה. הדוגמא ממחישה בצורה ישירה את המסר החשוב הזה עבור כל הנהלה בכל ארגון.
לפני כמה חודשים קיימתי שיחה אישית עם עובד באחת החברות שאני מלווה. השיחה הייתה שיחה שגרתית בסשן שיחות שניהלתי עם העובדים. לא אני, לא המנהל הישיר של אותו עובד ולא המנכ"ל הרגשנו שקורה משהו מיוחד עם אותו עובד בתקופה הזאת.
אחרי כשלושים דק' של השתלשלות הנושאים בשיחה וההרגשה הבלתי פוסקת שלי שמשהו מכביד ויושב על העובד, הוא אכן פתח בפני משהו אישי, ואת האמת, לא פשוט בכלל שמלווה ומטריד אותו בתקופה הזאת.
ביררתי איתו אם היה רוצה לשתף את המנהל הישיר שלו או את המנכ"ל בכדי שיהיו מודעים לסיטואציה שהוא נמצא בה ולצרכים המיוחדים שאולי הוא יאלץ להזדקק אליהם בתקופה הזאת. הוא סיפר לי בכנות שיצא לו לשתף לא מעט מהעובדים במה שקורה, ואכן היה מעוניין שגם המנהל והמנכ"ל יהיו מודעים לכך. עם זאת, הוא הסביר לי שהוא לא מרגיש כל כך בנח לשתף אותם. בין השורות הוא גם רמז לי, כי הוא לא ממש יודע אם יהיה להם אכפת ואם זה במקום לספר על כך.
הארגון מונה כ- 35 עובדים. המנכ"ל וגם המנהל הישיר (שמנהל לא מעט עובדים נוספים) הם אנשים מוסריים ומקצועיים מאוד, אך ביום יום שלהם פחות מפנים זמן להתנהלות הבין אישית. הם עסוקים מאוד בין המשימות והעומס השוטף.
אחרי שכנועים קלים ובאישורו של העובד כמובן, החלטנו שאני אפתח את העניין מול המנהל והמנכ"ל בכדי שבכל זאת יהיו מודעים.
כך היה, שיתפתי את שניהם בסיטואציה וחיפשתי את דעתם בעניין. הסברתי להם שכרגע הדבר לא פוגע בביצועיו של העובד מבחינה מקצועית ולכן אין הכרח עבורם לנסות לסייע, אבל, ניסיתי לברר האם הם מרגישים צורך ורצון לעזור ברמה האישית.
שניהם הרגישו וענו פה אחד שכן. לכן, הסכמנו שננסה להיות יצירתיים ולחשוב על דרך בה אולי נצליח לסייע או להקל על אותו עובד.
אחרי סיעור מוחות קצר של שלושתנו, העלינו רעיון מדהים. לא רק משהו שיעזור לו לעבור את התקופה הזאת, אלא דרך שיכולה ממש לסייע לו לקדם ולפתור את הבעיה. מה זה דרש מאיתנו? את כל תפוקת המשרד (35 עובדים) ליום שלם, בנוסף השקעה כספית של 1,300 ₪. לשמחתי המנכ"ל אישר את זה באהבה.
היום הזה, בו התגייסנו כולנו, כל העובדים והמנהלים עבור המטרה הזאת היה יום בלתי נשכח, והבעיה של העובד כמעט נפתרה לחלוטין.
בסוף היום, שהתחיל בבוקר ונגמר בשעות הערב המוקדמות, המנכ"ל אסף את כל העובדים ואמר כמה מילים. בשורה התחתונה הוא העביר לעובדים את המסר כי מבחינתו, אם יש עובד שמרגיש במצוקה כלשהי, חשוב לו שהוא ירגיש בנח להציף את זה ולדעת שיש מאחוריו גב שתומך בו.
מדוע שיתפתי אתכם במקרה?
מה שקרה בארגון אחרי המחווה היפה הזאת שההנהלה ארגנה עבור העובד היה מרגש וחיובי ביותר. העובד שקיבל את הסיוע הוא ממש לא היחיד שהמוטיבציה שלו השתפרה.
באותו שבוע נוצרה אווירה כל כך מאוחדת וטובה בין העובדים. המנכ"ל שיתף אותי שרמת הביצועים בארבעת החודשים שעברו מאז עלתה פלאים. לא מעט עובדים כתבו לי כמה הם שמחו להבין שזאת הייתה תגובתו של המנכ"ל לסיטואציה ושהוא "אשכרה הקדיש את כל המאמצים הללו". בנוסף, אצל 2 עובדים שהרבה זמן 'התמרמרו' והעבירו ביקורות רבות על ההנהלה והמנכ"ל, השתנתה משמעותית הגישה.
כל הדברים האלו קרו רק בעקבות המקרה הזה?
מפתיע, אבל בהחלט כן. למנכ"ל של החברה אין הרבה זמן ביום יום להעניק את תשומת הלב לעובדים ופעמים רבות חוסר הזמן וחוסר תשומת הלב הזאת התפרשו כחוסר אכפתיות שהשפיעה באופן שלילי על העובדים. בתור אחת שחווה את תחושותיהם של עובדים רבים בחברות שונות אני יכולה להעיד כי תחושת חוסר האכפתיות היא תחושה שכיחה ביותר, והדבר העצוב הוא שהיא מורגשת גם בארגונים בהם להנהלה באמת ובתמים אכפת מהעובדים שלה. עם זאת, חוסר תשומת הלב שהם מקדישים בלתת לעובדים את תחושה הזאת- מוכיח לעובדים את ההפך ומוריד משמעותית את רמת המוטיבציה ורמת המחויבות שלהם.
המקרה המדובר, הצליח להעניק לעובדים את התחושה שבסופו של יום, ברגעים החשובים, הארגון יודע להיות שם. והכי חשוב, הוא המחיש למנכ"ל את החשיבות של מתן תחושת האכפתיות מה שמסייע לו להקדיש מאז יותר משקל לתקשורת הבין אישית שלו ביום יום מול העובדים.
תגובת העובדים, הייתה הוכחה מדהימה שהמנכ"ל זכה לחוות על בשרו לכך שכאשר הארגון מראה אמפטיה ואכפתיות אמיתית כלפי העובדים, אוטומטית לעובדים נעשה יותר טוב ויותר אכפת בחזרה.
אחד הערכים החשובים בארגון כפי שאני מצהירה במודל Simply Care זה ערך המשפחתיות. כשהעובדים תופסים את הארגון כמקום שהוא מעבר לעבודה, מקום בו כולם רוצים זה בטובתו של זה- הם מרגישים את המחויבות ואת הרצון האמיתי לתת מעצמם כדי שהעסק יצליח. ממש כפי שהיו רוצים שמשהו שלהם יצליח.
בשיחה שקיימתי עם המנכ"ל בעקבות המקרה, הוא התוודה בפני שלפני כן, הוא לא באמת הבין את המשמעות שניסיתי להעביר לו. "תמיד כשדיברת על הדאגה והאכפתיות שהעובדים צריכים להרגיש, הבנתי את זה, ותמיד אמרתי לך שאכפת לי מהם, אבל אף פעם לא הבנתי איזה ערך יש בלגרום להרגיש את זה".
פינת התכל'ס:
3 טיפים ליום יום- שיסייעו לעובדים שלכם להרגיש שאכפת לכם מהם:
- נתחיל ממשהו בסיסי ביותר, שלמרבה הפלא מנהלים רבים חוטאים בו. הגעתם למשרד, גם אם יש מלא עומס, המייל גואש וזועק לכם שתגיעו לפתוח אותו. רגע לפני שאתם נכנסים לחדר, עצרו ליד העובדים, תחייכו, תשאלו לשלומם ורק אז תתחילו לעבוד.
- כאתם רואים עובד שלכם במצב רוח רע/ עובד פחות טוב/ עצבני- במקום להתעצבן מיד על המשימה שהוא ביצע פחות טוב, עצרו. שבו רגע מולו, שאלו אותו לשלומו, נסו להזדהות ולהבין אם עובר עליו משהו, אתם תרגישו מהר מאוד את כמות המוטיבציה שזה יתן לו.
- אם אתם עושים או נותנים משהו בשביל העובדים, תהנו לתת, תעשו את זה באהבה ומכל הלב. תחשבו על העובד באותו רגע, ותהנו מכך שנתתם לו בונוס/ צ'ופר/יום חופש או אולי מתנה.
אל תשכחו- כשלארגון אכפת מהעובדים, לעובדים אכפת מהארגון.
בהצלחה 😊
זהר גל, Simply Care.